تفاوت چیلر و داکت اسپلیت

0
22
تفاوت چیلر و داکت اسپلیت

در این مقاله به تفاوت چیلر و داکت اسپلیت از جنبه های مختلف می پردازیم . چیلر و داکت اسپلیت از سیستم های تهویه مطبوع مدرن هستند ، که در مراکز خصوصی و عمومی به کار گرفته می شوند .

اگر در حال ساخت خانه مسکونی ، تجاری یا اداری هستید ، حتما میان انتخاب این دو سیستم سر در گم شده اید ، در این مقاله با ما باشید ، تا به بررسی تفاوت چیلر و داکت اسپلیت از چند زاویه مهم بپردازیم .

 بیشتر بخوانید: خرید آپارتمان در دریاچه چیتگر

ساختار سیستم چیلر و داکت اسپلیت

پیش از اینکه به تفاوت چیلر و داکت اسپلیت بپردازیم ، شما را با ساختار این دو آشنا می کنیم ، تا درک مقایسه آنها برای شما آسان تر باشد . در ادامه مطلب با ما باشید ، تا به طور مختصر این دو سیستم را به شما معرفی کنیم ؛

  • چیلر : چیلر یکی از تجهیزات سرمایشی _ گرمایشی است ، که دارای اجزای مختلفی مانند اوپراتور، کمپرسور ، شیر انبساط ، کندانسور و مبدل حرارتی می باشد ‌. گاز مبرد درون مدار این سیستم در طول یک چرخه تبرید ، آب را خنک می کند .

سپس آب خنک شده در چیلر توسط پمپ به کویل سرمایشی دستگاهی مثل فن کویل یا هواساز ارسال می شود .

گاهی نیز چیلر بدون خنک سازی آب ، مبرد را توسط سیستم لوله کشی به هوا ساز فرستاده و هوا را بدون دخالت آب سرد ، خنک می کند ، این سیستم انبساط مستقیم نام دارد . چیلر در سه نوع همراه با فن کویل ، هوا ساز و به صورت پکیج یونیت عرضه می گردد .

  • داکت اسپلیت : داکت اسپلیت از سیستم های تهویه مطبوع است ، که مجهز به دو یونیت داخلی و بیرونی می باشد ‌.‌ یونیت داخلی در فضای داخلی خانه نصب و یونیت خارجی در پشت بام یا تراس با فاصله و ارتفاع معینی از یونیت داخلی قرار می گیرد .

این دستگاه با بهره گیری از فرآیند تبخیر گاز مبرد ، هوای اتاق را خنک می کند . این سیستم در مقایسه با چیلر بیشتر در میان مردم جا باز کرده است ؛ زیرا می توان آن حتی روی ساختمان های قدیمی نصب نمود .

با مطالعه این بخش به اولین تفاوت چیلر و داکت اسپلیت پی برده اید . این دو سیستم با اینکه وظیفه یکسانی دارند ، اما ساختار ، نصب و عملکردی کاملا متفاوت از هم دارند .

 

تفاوت چیلر و داکت اسپلیت بر اساس استقلال یونیت ها

همانگونه که از عنوان این بخش بر می آید ، تفاوت چیلر و داکت اسپلیت را از جنبه استقلال یونیت ها بررسی خواهیم کرد .

داکت اسپلیت برای یک واحد با متراژ معین طراحی شده است ، حتی با توجه به شرایط آب و هوا و مساحت بنا ممکن است دو تا سه داکت اسپلیت نیز نصب گردد . این سیستم قادر است یک سالن یا اتاق را که دیوارهای جدا کننده ندارند را خنک کند .

چیلر بر عکس داکت اسپلیت برای یک مجتمع مسکونی ، اداری یا تجاری طراحی شده است ، این سیستم مرکزی بوده و از طریق پکیج یونیت ، هواساز یا فن کویل هر واحد را به صورت جداگانه خنک یا گرم خواهد کرد .

برخی از واحدها نیز به جای استفاده از چیلر مرکزی دارای مینی چیلر هستند ، که این دستگاه فقط قادر به خنک و گرم کردن یک واحد می باشد ؛ از این رو از لحاظ استقلال به داکت اسپلیت ها شبیه است .

تفاوت چیلر و داکت اسپلیت در کنترل دمای محیط

در این بخش از مقاله به تفاوت چیلر و داکت اسپلیت یر اساس کنترل دمای محیط می پردازیم . با استفاده از چیلر می توان دمای هر اتاق مجزا را به میزان دلخواه کنترل کرد ؛ زیرا این وسیله به ترموستات و تنظیم دمای فرمان کارکرد در هر فن کویل مجهز می باشد ‌.

داکت اسپلیت ها چنین قابلیتی را ندارند و دمای همه اتاق ها یکسان خواهد بود ، البته داکت اسپلیت اگر کانال کشی نشود فقط قادر است ، یک اتاق و سالن را خنک کند و اتاق ها و فضاهای جداگانه سرد نخواهند شد .

البته اگر مایل به خنک سازی هر اتاق با دمای متفاوت توسط داکت اسپلیت هستید ، باید موتور دمپر هوا را در کانال هوا دهی آن نصب کنید .

تفاوت چیلر و داکت اسپلیت در کنترل دمای محیط

شیوه گرمایش محیط توسط داکت اسپلیت و چیلر

تفاوت چیلر و داکت اسپلیت فقط به این سه مورد محدود نمی شود ، بلکه این سیستم ها در عملکرد گرمایشی نیز با هم تفاوت دارند . در واقع چیلر و مینی چیلر ها اصلا کارکرد گرمایشی ندارند و تنها قادرند از طریق فن کویل و هواساز ها خانه را خنک کنند .

داکت اسپلیت بر عکس چیلر وظیفه سرمایشی و گرمایشی را به طور جداگانه در فصول مختلف سال انجام می دهد .این دستگاه از طریق کویل آب گرم که در بخش داخلی دستگاه نصب شده است ، محیط خانه را در ایام سرد سال ، گرم می کند .

در ادامه این مبحث از مقاله تفاوت چیلر و داکت اسپلیت باید افزود که ، اگر فن کویل و هوا ساز نیز مجهز به یک کویل مجزا آب گرم گردند ، که آب گرم آن به جای چیلر از موتور خانه مرکزی فراهم شود ، قادر به گر کردن محیط نیز خواهند بود .

تفاوت داکت اسپلیت با چیلر در امکان رطوبت زدایی و فیلتر هوا

یکی از قابلیت های مهم دستگاه های برودتی رطوبت زداییست ، که در این بخش از مقاله به بررسی تفاوت چیلر و داکت اسپلیت از این جنبه می پردازیم . سیستم داکت اسپلیت تنها در وضعیت سرمایشی، قادر به رطوبت زدایی محیط می باشد .

سیستم چیلر اگر به هواساز یا پکیج یونیت متصل باشد و به تجهیزاتی چون رطوبت گیری و رطوبت زنی مجهز شود ، می تواند رطوبت هوا را هم در عملیات گرمایشی و هم سرمایشی به حالت متعادل برساند .

در ادامه مقاله تفاوت چیلر و داکت اسپلیت باید افزود که روی هوا ساز می توان چندین فیلتر را نصب نمود ، که این فیلتر ها قادرند حتی گرد و خاک های بسیار ریز را به دام بیاندازند . اما روی داکت اسپلیت به دلیل ابعاد کوچک یونیت داخلی ، نمی توان چندین فیلتر را نصب نمود ؛ از این رو فقط گرد و غبارهای درشت را فیلتر خواهد کرد .

 

تفاوت داکت اسپلیت با چیلر در امکان رطوبت زدایی و فیلتر هوا

سخن پایانی

مقاله تفاوت چیلر و داکت اسپلیت توسط کارشناسان ملک سایت آسمان هوم نوشته شده است ، تا افرادی که مجری پروژه هستند ، بهترین تجهیزات سرمایشی _ گرمایشی را برای سازه خود انتخاب کنند .

البته تفاوت این دو فقط به این چند جنبه ختم نمی شود ، باید قیمت و میزان مصرف انرژی را نیز در نظر گرفت ، قیمت و هزینه اجرای چیلر دو برابر داکت اسپلیت می باشد ، ولی داکت اسپلیت انرژی بیشتری از چیلر مصرف می کند . در واقع نصب داکت اسپلیت برای سازنده به صرفه تر بوده ولی برای ساکنین پر هزینه تر می باشد .

کارشناسان سایت املاک آسمان هوم با توجه به تجربه بالای خود در ساخت و ساز ، خرید و فروش املاک مسکونی ، تجاری و اداری ، بهترین پیشنهادات و راهنمایی ها را به مجریان پروژه و مشتریان خواهند داد .

بیشتر بخوانید: درمانگاه های منطقه 22 تهران

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
0 (0)
مقاله قبلیپنت هاوس چیست ؟
مقاله بعدیجلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی

نظر دهید:

Please enter your comment!
Please enter your name here