هر چیزی که درباره تاورکرین باید بدانید

0
299
تاور کرین

تاور کرین یکی از ماشین آلات ساختمانی است که برای پروژه های عمرانی و ساخت و ساز های بزرگ بزرگ کاربرد های زیادی دارد و امروزه نیز بسیار از این دستگاه استفاده میشود.

کارفرمایانی که این دستگاه را خرید یا اجاره میکنند ، معمولا درخواست خدمات نصب این دستگاه را ارند زیرا باید توسط نصاب متخصص و با تجربه انجام شود و تمامی مراحل زیر نظر بازرس انجام میشوند.

در ادامه با نجوه نصب و نکات مهم آشنا شوید…

بعد از اتمام مرحله گودبرداری، ساخت پروژه وارد مرحله ایجاد فوندانسیون می شود که در شروع این مرحله جای گذاری و بنا کردن تاور کرین یا همان جرثقیل ساختمانی انجام می شود.

تاور کرین چیست؟

تاور کرین یا همان جرثقیل برجی از کاربردی ترین دستگاه ها برای سرعت بخشیدن در انجام پروژه ها است که در کنار این کاربردی که دارد ، جابجایی و انتقال وسایل و تجهیزات را آسانتر و سریعتر میکند و مهم تر از همه هزینه تکمیل پروژه را هم کاهش میدهد.

این نوع جرثقیل در واقع نوع مدرن شده اهرم های تعادلی است که از قطعاتی مشابه اهرم های معمولی ساخته میشود با این تفاوت که پایه تثبیت دستگاه در بتن قرار میگیرد و در بعضی مواقع برای ارتفاعات بلند توسط کمربند به قسمت هایی از سازه و ساختمان متصل میشود.

از ویژگی های این دستگاه میتوان به قدرت باربرداری بالا ، قدرت مانور به سمت عقب و جلو ، قدرت مانور گردشی ، حرکتی کلی دستگاه و قدرت ارتفاع گیری بالا اشاره کرد که باعث این شده اند از این دستگاه برای ساخت ساختمان های بلند و برج های مرتفع استفاده های زیادی میشود.

نصب تاور کرین

مونتاژ تاور کرین به معنی نصب تاور کرین و دمونتاژ تاور کرین به معنی از حالت نصب خارج کردن تاور کرین است.

شاید برایتان سوال باشد که تاور کرین چگونه نصب می شود؟ یا اینکه نحوه افزایش ارتفاع تاور کرین چگونه است؟

همانطور که میدانید تاور کرین دارای انواع مختلفی است و چگونگی نصب و افزایش و کاهش ارتفاع آنها با یکدیگر متفاوت است و کاملا بستگی به نوع و مدل جرثقیل دارد.

در ایران رایج ترین مدل تاور کرین ، نوع ثابت آن است که معمولا هم برای ساختمان سازی استفاده میشود.

تمامی مراحل نصب و تنظیم تاور کرین باید توسط نصاب مخصوص انجام شود و همچنین بازرس نیز باید در محل حضور داشته باشد تا بعدا کارفرما دچار مشکل برای پایان کار پروژه نشود.

ویدیو نصب تاور کرین رو در اخر این مطلب میتونید مشاهده کنید!!


پیشنهاد می کنم خواندن این مطلب را از دست ندهید: 

همه چیز در مورد ساخت ساختمان (فاز اول)


مونتاژ یا نصب تاور کرین

1 . نصب پایه تاور کرین

مرحله اول نصب تمامی مدل های تاور کرین ، نصب پایه و مونتاژ آن به فوندانسیون میباشد و به خاطر اینکه این قسمت باید تمام وزن خود دستگاه و تجهیزات را تحمل کند باید هنگام طراحی و اجرای فوندانسیون از بهترین نوع مواد اولیه و آهن آلات مانند فولاد استفاده کرد.

پایه تاور کرین های ثابت روی بتن نصب میشوند و پایه تاور کرین های متحرک روی کالسکه یا ریل نصب میشوند که چگونگی نصب آنها بستگی به نظر و درخواست سازندگان دارد.

برای مثال اگر مشتری نیازی به جا به جایی جرثقیل برجی در طول پروژه نداشته باشد از پایه ثابت یا کالسکه ثابت(با استفاده از وزنه های بتنی در جای خود ثابت میشود) استفاده میشود و اگر نیاز به جا به جا یی در طول پروژه داشته باشد از ریل متحرک استفاده میشود.

2 . نصب سکشن اصلی

مرحله دوم نصب سکشن اصلی به پایه ای است که در مرحله قبل نصب شد که برای افزایش ارتفاع سکشن اصلی باید با پیچ و مهره های فولادی به پایه جرثقیل متصل میشود.

لازم به ذکر است که این سکشن به دلیل اینکه از سایر سکشن ها قوی تر و محکمتر و بزرگتر است سکشن اصلی یا مادر نشاخته میشود.

در نصب این پایه تثبیت از ۱۶ بولت فولادی استفاده می شود که این بولت ها به تحمل گشتاوری حدود ۴۳۰۰ پوند بر فوت کمک می کنند.

نصب سکشن مادر باید همراه با قت و توجه زیادی انجام شود زیرا پایه سکشن های دیگر است و اگر انحراف پیدا کند و کج باشد ، باعث میشود سایر سکشن ها نیز کج متصل شوند و دستگاه در ارتفاعات بالا منحرف میشود و کنترل آن نیز سخت میشود.به همین علت است که این مرحله حساس است و نیاز به مهارت و تجربه زیادی دارد.

3 . نصب گردان و زیر گردان تاور کرین

گردان یکی از سنگین ترین قطعات تاور کرین است که به دلیل وزن زیادی که دارد ، برای حمل آسانتر به دو قسمت مجزا تقسیم میشود.

قطعه ثابت که باید قبل از مونتاژ گردان نصب شود زیرگردان نامیده می‌شود. گردان معمولا سنگین‌ترین قطعه در جرثقیل برجی است که این دو قطعه به صورت مجزا نصب میشوند.

4 . نصب کله قندی و کنفلش تاور کرین

بعد از نصب این دو قطعه نوبت به نصب کله قندی به آنها به وسیله 4 پین میرسد.

قطعه دیگری که در این مرحله به گردان وصل می شود کنفلش است. بعد از نصب کنفلش ، جرثقیل متحرک آن را بالا می برد تا کابل ها یا بازوهای مهار به وسیله پین به کله قندی تاورکرین متصل شوند تا امنیت تاور کرین تامین شود. سپس می توان وزنه های بتنی را روی آن نصب کرد.

5 . نصب فلش یا بازوی تعادل

بازوی تعادل که اصطلاحا فلش نامیده میشود ، قطعه ای است که با پین به گردان وصل میشود.بعد از نصب هم کابلهای برق و بازوی تعادل را به کله قندی نصب میکنند و بعد از آن هم باید وزنه های بتنی روی آن گذاشته شود تا تعادل جرثقیل بعد از بلند کردن وسایل و ارتفاع گرفتن به هم نخورد.

6 . نصب بازوی عامل

این مرحله نوبت به نصب بازوی اصلی میرسد تا دستگاه بتواند بار های سنگین ساختمانی را جابجا کند که این قطعه از تکه های مختلفی تشکیل میشود به گردان نصب میشوند.

7 . نصب شاریوت  تاور کرین

در این مرحله هم مرحله نوبت به نصب قطعه ای به نام شاریوت به تاور کرین میرسد و بعد از آن وزنه های کنفلش اضافه میشوند.

برای راه اندازی و پیاده سازی تاورکرین از بکسل های شاریوت و قلاب استفاده می شود

8 . نصب تابلوی برق تاور کرین

بعد از نصب بکسل های شاریوت و قلاب ، در مرحله آخر تابلوی برق دستگاه راه اندازی میشود که این تابلو دستگاهی است که با تبدیل جریان مستقیم AC دریافتی به جریان متناوب DC، قطعه اصلی و منبع انرژی تاورکرین یعنی الکترو موتور را تغذیه می کند. اینورتور به طور هوشمند میزان بار وارده به موتور تاورکرین را تشخیص داد و متناسب با همان بار به موتور جریان برق می رساند.

tower

نکات مهم برای نصب انواع تاور کرین

  1. برای جلوگیری از خارج شدن بوکسل از درون قلاب، باید قلاب را به ضامن ایمنی (شیطونک) مجهز کنیم.
  2. خطرات و موانع احتمالی که ممکن است در هنگام کار، تاور به آنها برخورد کند را بررسی و تهمیدات لازم به کار بگیریم.
  3. تا حد امکان در شب، باری را جایجا نکنیم و در صورت لزوم از قبل به تعداد کافی پروژکتور روی فلش و پایه نصب کنیم.
  4. در هر مرحله که قطعات را به تاور اضافه می کنیم و افزایش ارتفاع پیدا می کند باید شاقولی کل پایه با دوربین نقشه برداری کنترل شود. اگر تاور کرین شاقول نباشد احتمال سقوط آن افزایش پیدا می کند.
  5. برای جابجایی ستون ها و قطعات سنگین از سیستم دو قلاب (۴ بوکسل) استفاده کنیم اما برای افزایش سرعت کار در هنگام جابجایی بارهای سبک، بهتر است از سیستم تک قلاب (۲ بوکسل) استفاده کنیم.
  6. با توجه به هزینه های زیاد اجاره ی ماهیانه تاور کرین، باید مدت زمان اتمام پروژه با دقت تخمین زده شود تا به محض اتمام پروژه، تاور کرین را از پروژه فعلی به پروژه جدید منتقل کنیم و جلوی هزینه های اضافی را بگیریم.
  7. در مواقعی که اپراتور تاور دید کامل و واضحی نسبت به مسیر حرکت ندارد، مانند جابجایی باید در پشت ساختمان و … باید یک نفر به عنوان علامت دهنده، با علامت های صحیح مسیر را به اپراتور نشان دهد و او را راهنمایی کند.
  8. در تاورهای ریلی قبل از شروع به کار باید مسیر حرکت، وزنه های تعادل از نظر محکم بودن ریل ها، عدم انحراف آنها، عدم وجود موانع در مسیر ریل و همچنین اتصال مناسب پیچ ها به تراورس زیرین، حتما مورد بررسی قرار گیرند.
  9. با افزایش ارتفاع تاور کرین برای جلوگیری از واژگونی و همچنین کاهش لاغری پایه ها، باید با استفاده از یکسری ساپورت های اتصال (کمربند)، تاور کرین را به اسکلت سازه در ترازهای مشخص که در کاتالوگ فنی دستگاه آمده است، متصل کنیم.
  10. در جانمایی تاور باید دقت بسیار زیادی داشته باشیم که شرکت هایی که تاور کرین ها را اجاره می دهند اکثرشان بهترین جانمایی را برای پروژه انتخاب می کنند. این جانمایی باید به نحوی باشد که دسترسی به کامل به کل پروژه در اثر گردش کامل تاور کرین مهیا شود و همچنین نصب در مکانی انجام شود که کمترین مزاحمت را در تکمیل پروژه دارد.

علت سقوط نکردن تاور کرین چیست؟

افرادی که در این زمینه اطلاعاتی ندارند ، وقتی به این دستگاه نصب شده نگان میکنند احساس میکنند که همه چیز غیر عادی و خطرناک و نامتعادل است و هیچ اطمینانی برای سقوط نکردن آن وجود ندارد.

اما کسانی که در این زمینه اطلاعاتی حتی محدود دارند حتما میدانند که پایه این دستگاه در بتن نصب شده است و بسیار محکم است.

همچنین پایه های دستگاه در عمق زمین پیچ و مهره شده اند و اصلا جای نگرانی برای سقوط دستگاه نیست.

همچنین اگر نصب دستگاه توسط فردی متخصص و طبق اصول و بدون انحراف انجام شود و مهم تر از همه تحت نظر بازرس انجام شود امکان رخ دادن هیچ اتفاقی وجود ندارد.

نحوه افزایش ارتفاع تاور کرین

برای رسیدن به حداکثر ارتفاع از یک قاب صعودکننده یا در اصطلاح تلسکوپی که بین واحد چرخان و بازوی تاورکرین (تیر) قرار می گیرد، استفاده می شود. برای حفظ تعادل یک وزنه در قسمت دهانه بال کوتاه تاورکرین قرار داده میشود. واحد چرخان از بالای تیر تاورکرین جدا می شود و پیستون هیدرولیکی بزرگی واحد چرخان را به اندازه 6 متر بالاتر می برد . سپس 6 متر دیگر در بالای شکافی که بوسیله قاب صعودکننده ایجاد شده است، به ارتفاع تاورکرین افزوده می شود.

زمانی که کار ساخت ساختمان تمام  شد، زمان آن است که تاور کرین پایین بیاید. برنامه باز کردن تاور کرین سوار شده پیاده سازی خود دکل است و بعد از آن جرثقیل سیار تکیه گاه را پیاده می کند.

ویدیو نصب تاور کرین

منبع: وب سایت ونوس

 

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
5 (2)
مقاله قبلینرخ اقساط وام مسکن ملی نجومی شد
مقاله بعدیسایت ثبت نام وام ودیعه مسکن زنان

نظر دهید:

Please enter your comment!
Please enter your name here