هزینه ساخت املاک چقدر است؟!متوسط هزینه ساخت آپارتمان!

0
203
هزینه ساخت

هزینه ساخت ساز در ایران

هزینه ساخت املاک  و ساختمان در سال 98 به‌طور متوسط 150 میلیون تومان بود. هزینه ساخت خانه طبق آمار دپارتمان پیمانکاری املاکت برای یک خانه 75 متری، متری 2 میلیون تومان متوسط تمام شد.

البته هزینه ساخت  به عوامل متعددی بستگی دارد. بسته به طراحی خانه، سبک ساخت و نوع متریال، هزینه ساخت می‌تواند از 70 میلیون تومان تا 230 میلیون تومان برای ساخت یک خانه با متراژ متوسط 75 متر تمام شود.

ساخت خانه برای بسیاری از افراد گزینه جذابی است. چون اجازه می‌دهد هر طور که می‌خواهند خانه دلخواهشان را بسازند. اما ساخت خانه از صفر تا صد جزئیات و مراحل زیادی دارد.

مخصوصا برآورد هزینه‌ی ساخت و تحویل خانه مقرون‌به‌صرفه کار هر کسی نیست. در این نوشته به هزینه متوسط ساخت انواع خانه نگاهی می‌اندازیم تا در اتخاذ تصمیمات مالی ساخت خانه به بن‌بست نخورید.

هزینه ساخت املاک متوسط ساخت  (خانه 75 متری)

هزینه ساخت ساز

هزینه متوسط ساخت خانه: 150 میلیون تومان

بازه هزینه ساخت خانه: 70 تا 230 میلیون تومان

پایین‌ترین هزینه ساخت خانه: 30 میلیون تومان

بالاترین هزینه ساخت خانه: 350 میلیون تومان

برآورد هزینه ساخت خانه

هزینه ساخت املاک عادی با بتن و متریال معمول به موقعیت، اندازه خانه، مصالح و امکانات خانه بستگی دارد. در این نوشته تصمیم داریم ببینیم هزینه ساخت یک خانه مستقل و با متراژ متوسط 75 چقدر است؟ توجه داشته باشید که امکان ساخت خانه‌های مستقل هم در مناطق شهری و هم در مناطق ویلایی وجود دارد.

هزینه‌های آورده شده در این نوشته مربوط به یک خانه مستقل با متراژ زیر 100 متر است. این برآورد هزینه را نمی‌توان به ساخت خانه و ویلاهای دوبلکس و یا تریپلکس و آپارتمان تعمیم داد. در ادامه هزینه ساخت خانه‌های مستقل شهری با متریال مرغوب، متریال پیش‌ساخته و متریال انبوه‌سازی را عنوان می‌کنیم.

هزینه ساخت املاک شخصی با متریال مرغوب

ساخت خانه شخصی مناسب کسانی است که می‌خواهند دقیقا بر اساس علایق و نیازهای خود اقدام به ساخت خانه کنند. از آنجایی که در طراحی و امکانات خانه‌های شخصی آپشن‌های متعدد و زیادی دارید، ساخت خانه شخصی زمان و هزینه بیشتری می‌برد. برای ساخت خانه شخصی همچنین باید اقدام به استخدام معمار کنید.

هزینه طراحی و معماری خانه بسته به تجربه و سابقه کار معمار می‌تواند 5 تا 15 درصد هزینه‌های ساخت را به خود اختصاص دهد. اگر قصد هزینه کردن برای معمار و طراح دارید، می‌توانید از پیمانکار خود بخواهید چند طرح را به شما پیشنهاد دهد. هزینه طراحی پلان در این حالت بین متری 90 تا 150 هزار تومان متغیر است.

برآورد هزینه ساخت خانه شخصی با توجه به گزینه‌ها و انتخاب‌های زیاد کمی دشوار است. در این حالت دستتان در طراحی و سبک ساخت و انتخاب متریال کاملا باز است. در حالت عادی هزینه ساخت خانه شخصی به‌طور متوسط بین متری 2 میلیون پانصد هزار تومان تا متری 5 میلیون تومان متغیر است. موقعیت خانه و انتخاب متریال مخصوصا در مرحله نازک‌کاری بیشترین سهم در هزینه‌های ساخت  شخصی را به خودش اختصاص داده است.

بهترین راه برای کاهش هزینه‌های ساخت خانه شخصی کاهش متراژ آن است. در صورتی که اقدام به ساخت خانه و ویلای شخصی و کوچک نمایید، می‌توانید خانه خود را با بهترین متریال و امکانات بسازید؛ بدون اینکه هزینه ساخت خانه لاکچری و شخصی را بپردازید.

هزینه ساخت املاک پیش ساخته

هزینه ساخت

پروسه ساخت املاک پیش ساخته با خانه‌های عادی فرق می‌کند. معمولا اجزای خانه‌های پیش‌ساخته از قبل در کارگاه ساخته می‌شود و سپس در محل ساخت خانه روی هم سوار می‌شوند.

خانه‌های پیش‌ساخته شاید امکانات خانه‌های شخصی و لاکچری را نداشته باشند، اما هزینه ساخت آن به‌مراتب ارزان‌تر تمام می‌شود. در حالت عادی هزینه ساخت املاک پیش‌ساخته 10 تا 20 درصد نسبت به خانه‌های عادی کمتر است. به‌علاوه زمان ساخت خانه در این حالت به طرز شگفت‌انگیزی کوتاه‌تر است.

هزینه ساخت املاک انبوه‌سازی و پیمانکاری

در حالت ساخت خانه با انبوه‌ساز و پیمانکار دستتان در امکانات خانه کاملا باز است، اما طراحی خانه محدود به مجموعه‌ای از پلان و نقشه است که باید از میان آن‌ها انتخاب کنید.

در حالت ساخت خانه انبوه‌ساز امکان انتخاب موقعیت و مکان خانه را نیز ندارید. پروژه‌های انبوه‌سازی معمولا بخشی از نقشه‌های عمرانی کلان در شهرها هستند. در این حالت گرچه از امکانات بیشتر و هزینه‌ها و قیمت پایین‌تر ساخت لذت خواهید می‌برید اما این موضوع به معنای ساخت و ساز مداوم در محل اطراف خانه شما نیز هست.

هزینه مصالح ساخت خانه

هزینه مصالح و متریال یکی از مهم‌ترین بخش‌های هزینه ساخت خانه را تشکیل می‌دهد. هزینه متریال در ساخت خانه بستگی زیادی به نوع متریال و متراژ خانه دارد.

منطقه و موقعیت قرارگیری خانه هم می‌تواند در هزینه مصالح دخیل باشد. پیمانکار و سازنده باید قادر باشد بر اساس متراژ و پلان خانه به شما تخمین هزینه متریال بدهد.

هزینه استادکار و کارگر ساخت خانه

هزینه کارگر و استادکار در ساخت خانه بستگی زیادی به متراژ خانه و پیچیدگی طراحی و سبک ساخت خانه دارد. هزینه استادکار و کارگر در ساخت خانه‌های بزرگ و لاکچری بیشتر از خانه‌های کوچک و عادی است.

 

 

 

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
5 (2)
مقاله قبلیمحله گیشا را بهتر بشناسیم
مقاله بعدینرخ وام و تورم مسکن در سال ۹۹ و بررسی وضعیت آن

نظر دهید:

Please enter your comment!
Please enter your name here