میدان نقش جهان

0
11
میدان نقش جهان

نام دیگر میدان نقش جهان ، میدان امام است ! بلی ، یکی از زیباترین جاهای دیدنی شهر پُرآوازه اصفهان . به عبارتی ، بسیاری از بناهای شهر اصفهان در حوالی این میدان خودنمایی می کند .

این میدان در روزهایی که پشت سر گذاشته ، خاطره های تلخ و شیرین بسیاری را تجربه کرده است . حال در دوره هایی مورد بی لطفی حاکمان بوده است ، ولی امروزه باشکوه بسیار علاقمندانی در جای جای جهان دارد .

ثبت این میدان درون فهرست میراث جهانی یونسکو ، مقدار اهمیت این منطقه را به نمایش می گذارد . در سفر به شهر اصفهان می توانید ، زمانِ بسیاری را در این میدان زیبا گذارید . قطعاً شما با تماشای بناهای تاریخی و طبیعت زیبا نهایت لذّت را خواهید برد .

بیشتر بخوانید: پیش خرید ملک در دریاچه چیتگر سال ۱۴۰۲

معرفی میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان مجموعه زیبا و شناخته شده تاریخی در ایران و جهان می باشد ‌. این میدان دلنشین ، سالانه هزاران گردشگر را به سمت خود جذب می کند .

نقش جهان تا قبل از انقلاب اسلامی ، با نام میدان شاه شناخته می شد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی نامِ میدان امام بود ، که از جانب ولایت مداران برای این سازه انتخاب گردید . از سایر نام های این میدان می توانیم به ؛ میدان سلطنتی یا میدان نو اشاره بنماییم .

قبل از حکومت صفویه در مکانِ میدان باغی بسیار زیبا و دلنشین به نامِ « نقش جهان » خودنمایی می کرد . این باغ نام خودش را از شهری واقع در آذربایجان گرفته بود ، که آن شهر اکنون نخجوان می باشد .

در زمان شاه عباس دوّم میدان گسترش وسیعی پیدا کرد ، سپس میدان نقش جهان پدیدار گردید . میدان عتیق قسمتی بود ، که در ساخت و طراحی این میدان نقش بسیار پررنگی را ایفاء نمود .

طول میدان بیشتر از 500 متر بوده و عرض آن 160 متر است .‌ دور تا دور میدان را 200 حجره در دو طبقه پوشانیده است و چهار بنای ارزشمند تاریخی در بخش های گوناگون آن جلوه گری می کند . در طول دوره های مختلف طاق هایی در دور و اطراف میدان برای محافظت از بناها ایجاد گردیده است .

امروزه شما با حجره ها است ، که در دور و اطراف میدان نقش جهان رو به رو می شوید . این میدان علاقه مندان بسیاری در گستره جهان دارد و هشتم بهمن ماه سالِ 1313 این مجموعه عظیم تاریخی در فهرست ملّی ایران به ثبت رسیده است .

معرفی میدان نقش جهان

میدان نقش جهان کجا قرار گرفته است ؟

اگر که شما قصد بازدید از این میدان را دارید ، باید به شمال شهر اصفهان بروید . خیابانی با نامِ سپه در غرب میدان و خیابان حافظ در قسمت شرقی آن واقع شده است . آن خیابان که به صورت عمود بر زاینده رود است ، خیابانی به نامِ سپه است . به علّت وجود پارکینگ های بزرگ و با ظرفیت بالا ، افراد بسیاری به این مناطق حجوم می آورند .

از خیابان استانداری ، کوچه پشت مطبخ و تمامی کوچه های موازی آن ، می توان به سمت میدان رهسپار شد .

میدان عتیق در قسمت شمال شرقی میدان نقش جهان جلوه گری می کند و فاصله آن با این میدان فقط دو و نیم کیلومتر می باشد ‌. میدان نام برده شده سه قسمت اصلی دارد ؛ قسمت اوّل شمالی – جنوبی می باشد و مسجد امام را به دروازه قیصریه می رساند . قسمت شرقی – غربی دوّم فاصله مسجد امام و عمارت عالی قاپو را شامل می شود .

محور سوّم شرقی – غربی و هم سوی با کاخ چهل ستون تا ساختمان ها و بناهایی در گذشته بوده است که این روزها کاملاً ویران شده است . این روزها بناها و ساختمان های تاریخی از میدان تا زاینده رود ، فقط چندی عمارت باقی مانده است . از معروف ترین این عمارت ها می توانیم ، به عمارت چهل ستون و کاخ هشت بهشت اشاره بنماییم ‌.

میدان نقش جهان کجا قرار گرفته است ؟

قسمت های دیدنی میدان نقش جهان

سازه هایی که در این میدان جلوه گری می کنند ، نشانه ای از زندگی شهرنشینی و گردهمایی است . مسجد جامع عباسی و یا مسجد شاه در ضلع جنوبی میدان نقش جهان ، مرکز اجتماعی شهر و برای اجتماعات وسیع مردم در مناسبت هایی متنوع بنا شده بود .

مسجد شیخ لطف‌الله در قسمت شرقی مرکز مذهبی ، عمارت عالی قاپو در غرب میدان مرکز حکومتی و سردر قیصریه تنها برخی دیگر از بنای تاریخی ساخته شده ، در ضلع شمالی میدان و مرکز مهم اقتصادی شهر بوده است .

دور تا دور میدان را حجره هایی پوشش داده ، که این روزها اصلی ترین مرکز فروش صنایع دستی شهر اصفهان است . بازسازی حجره های قدیمی نقش جهان ، برای حفظ هنر و گسترش صنایع دستی اصفهان ، طی سال های اخیر انجام شده است .

دو دروازه قدیمی چوگان نیز از یادگارهای تاریخی این میدان به شمار می رفت . ما در این قسمت دو نمونه از بناهای تاریخی برجسته در میدان نقش‌ جهان را معرفی خواهیم کرد .

قسمت های دیدنی میدان نقش جهان

  1. مسجد امام

مهم ترین مسجدی که از دوران حکومت پُر فراز و نشیب صفویان برجای مانده است ، مسجد امام می باشد . حوالی سال 1019 بود ، که ساخت این مسجد شروع شد و طراحی آن در دوران هایی دیگر صورت گرفت .

معمار این اثر هنری ، هنرمند ارجمند علی اکبر اصفهانی و کتیبه این بنای تاریخی هنر دست خوشنویس مشهور دوران صفوی ، علیرضا عباسی می باشد . مسجد امام شاخصه معماری دوران صفویه بوده و شکل مناره ها و گنبد با کاشی کاری بسیار زیبا و تماشایی طراحی گردیده است .

بازتاب صدا زیر گنبد ، از مهم ترین ویژگی های مسجد امام می باشد ، که در میدان نقش جهان قرار گرفته است .

  1. عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو در قسمت غربی میدان نقش پررنگی دارد . زیربنای آن حدوداً 1800 متر مربع و شش طبقه دارد . از خصوصیات برجسته این بنا می توانیم ، به تزئینات زیبای طبقات ، تالار پذیرایی چَشم نواز ، تالار اصلی موسیقی آن اشاره بنماییم .

در این عمارت زیبا نزدیک به پنجاه و پنج اتاق در راستای انجام فعالیت هایی مختلف وجود دارد . اصل و اساس معماری دولت خانه مبارکه نقش جهان ، بر پایه چوبی بوده است . این بنای تماشایی در میدان نقش جهان اصفهان همچنان ترمیم و مرمت می گردد .

بیشتر بخوانید: خرید ملک در دریاچه شهدای خلیج فارس

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از خود سعی نمودیم ، شما را با تاریخ ، مکان و بناهای موجود در میدان نقش جهان اصفهان آشنا نماییم . امیدواریم شما اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده و از سفر خود به سمت شهر اصفهان نهایت لذّت را ببرید .

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
0 (0)
مقاله قبلیموزه ایران باستان ( موزه ملی ایران )
مقاله بعدیآپارتمان چند سال ساخت خریداری کنیم ؟

نظر دهید:

Please enter your comment!
Please enter your name here