مسجد نصیر الملک

0
12
معماری مسجد مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک از زیباترین مساجد ایران است ، که مرتبط به دوره قاجاریه می باشد . در تمام دوره ها به خصوص قاجار ، شیراز مهد پرورش بهترین صنعت گران و معماران بود . این مسجد باشکوه نیز دستاورد معماران همین دوره بود .

طرح و سبک این بنای تاریخی متفاوت از تمام دوره ها می باشد ‌. اگر مقصد شما ، شیراز است ، حتما در تور سفر خود از این مسجد بازدید کنید . نظم ، ظرافت ، زیبایی در سراسر معماری این اثر تاریخی دیده می شود . به طوری که توریست های خارجی با عنوان مسجد صورتی از آن یاد می کنند . در ادامه درباره خصوصیات و سبک معماری این مسجد صحبت می کنیم ، با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: پاراگلایدر سواری در منطقه ۲۲

تاریخچه مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک در شیراز قرار دارد . این بنا به ‌دستور نصیر الملک ، یکی از وزیران دربار قاجار در سال ‌های 1293 تا 1311 هجری قمری ( 1876 تا 1894 میلادی ) ساخته شد .

این مسجد با معماری خاص خود ، یکی از جاذبه‌ های تاریخی _ مذهبی مهم شیراز می باشد . دیواره ‌های بلند و سقف ‌های بزرگ ، جلوه ای ویژه به این بنا بخشیده است . تزئینات داخلی مسجد شامل ؛ کاشی‌ کاری و نقاشی‌ های مذهبی می باشد ، که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می ‌گیرد .

با این که در زمان قاجاریه مردم دانشی در رابطه با اصول فنگ شویی نداشتند ، اما در خانه های اشرافی و بزرگان هر شهر زیباترین طراحی ها به کار می رفت . مسجد نصیر الملک به عنوان یکی از جاذبه‌ های مهم شیراز مورد توجه همگان است .

از این مسجد باشکوه در گذشته به عنوان محلی برای عبادت و برگزاری نماز استفاده می شد . امروزه شهردار شیراز به جنبه گردشگری آن توجه می کند ، تا از این راه به سود و درآمد برسد .

معماری مسجد مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک یکی از برجسته ترین آثار معماری در ایران است . این اثر تاریخی در شیراز، استان فارس قرار دارد . قدمت آن به دوران حکومت ناصر الدین‌ شاه قاجار بر می گردد .

معمارانی که طراحی این بنای زیبا را برعهده گرفتند ، از صنعت گران بزرگ قاجار بودند . آنان با بهره گیری از معماری ایرانی _ اسلامی بر زیبایی ظاهری مسجد افزودند . با حضور در این مسجد بهترین سلفی ها را از خود و عزیزان تان بگیرید .

ساختمان مسجد نصیر الملک شامل سه بخش اصلی ؛ نمای جلویی ، سالن اصلی و شبستان ( محل تعلیم و تربیت ) است . نمای جلویی مسجد دارای بازوانی بلند و تزیینات هنری زیبایی می باشد ، که شباهت زیادی با برج ها و قلعه های قدیمی شیراز دارد .

تزئیات دیواری ، ویژگی جالب مسجد نصیر الملک است . دیوار های بیرونی و داخلی این ساختمان با کاشی‌ های رنگارنگ که از الگو خاصی پیروی می کند ، تزئین شده اند . علاوه بر آن ، بالشتک و ستون ‌های داخلی سالن اصلی از سنگ ساخته شده است .

این مسجد متعلق به دوره قاجار می باشد . در این دوره ، معماران برای طراحی اماکن از سبک های ایرانی که مزین به کاشی کاری است ، برای ایجاد جلوه ای متفاوت بهره می گرفتند . بررسی این ساختمان از نظر هنر و معماری ، اصالت صنعت ساختمانی ایرانی را به نمایش می گذارد .

بهترین زمان برای بازدید از مسجد نصیر الملک

تور سفر به شیراز به خصوص در اردیبهشت ماه صفای خاصی دارد . این شهر علاوه بر طبیعت زیبا ، قدمت بالایی دارد . بیش از ده ها جاذبه تاریخی _ تفریحی ایران در این منطقه می باشد . مسجد نصیر الملک از برترین اماکن تاریخی این شهر است .

حتما در طول سفر خود به شیراز از این مسجد باشکوه دیدن کنید . ایران کشوری چهار فصل است . از این رو زیبایی جاذبه های آن ، تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرد . بازدید از این بنای تاریخی در تمام ایام سال شما زا شگفت زده می کند ، چرا که معماران جهت طراحی این بنا به رنگ های مختلفی تکیه کرده اند .

اکثراً آب و هوای بهار و تابستان شیراز ملایم است . این فصول می ‌توانند زمان مناسبی برای بازدید از این مسجد باشند . به ترافیک های شهر توجه کنید . بهترین زمان برای بازدید از این مسجد نصیر الملک در شیراز ، صبح زود یا بعدازظهر است . در این ساعت ها آرامشی دوست داشتنی در جاده های شهر وجود دارد .

چگونگی دسترسی به مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک در قلب شهر شیراز قرار دارد . از هر طرف که به شهر شیراز وارد شوید ، نمی توانید به این مسجد تاریخی بروید . خانه ها و خیابان های  طراف این مسجد را می توان به صدف های دریایی تشبیه کرد ، که به بهترین شکل ممکن از مروارید خود محافظت می کنند .

از آن جایی که در گذشته مسجد نصیر الملک محلی برای برپایی نماز و مراسمات مذهبی بود ، ساختمان بسیاری در اطراف آن وجود دارد . راه های دسترسی به این مسجد سخت نیست . اگر مقصد شما برای آمدن به شیراز ، بازدید از این مسجد است ، برای راحتی خود یکی از روش های ذیل را انتخاب کنید :

  • خودرو : شما و خانواده تان می‌توانید از طریق خودرو شخصی به مسجد نصیر الملک برسید . از طریق مسیر اصلی شیراز ، مراکزی مانند میدان نمازی و جاده شهید چمران را طی کنید . سپس با دنبال کردن نشانه های راهنما به آیت مسجد بیایید .
  • تاکسی : استفاده از تاکسی نیز گزینه مناسبی برای دسترسی به این بنای تاریخی است . از تاکسی ‌های شهری یا آنلاین استفاده کنید ، تا درب ورودی اصلی مسجد پیاده شوید .
  • حمل و نقل عمومی : شیراز دارای سیستم حمل و نقل عمومی قوی است . از طریق اتوبوس ‌ها و مینی ‌بوس ‌های شهری به این مکان تاریخی بیایید . اطلاعات در مورد خطوط اتوبوس و مینی ‌بوس در ایستگاه‌ ها و مراکز مختلف شهر موجود است .
  • پیاده‌ روی : اگر در نزدیکی مسجد هستید ، می‌توانید با پیاده‌ روی به این مکان بروید .

 

سخن پایانی

آسمان هوم از فعال ترین موسسات اینترنتی است ، که در زمینه خرید و فروش ملک فعالیت می کند . علاوه بر این ، بهترین راهنما برای برنامه ریزی تور های مسافرتی داخلی و خارجی هستند . بنابراین قبل از سفر به شیراز با کارشناسان ما در ارتباط باشید ، تا بهترین سفر عمر تان را برای شما برنامه ریزی کنند .

 بیشتر بخوانید: خرید آپارتمان در دریاچه شهدای خلیج فارس

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
0 (0)
مقاله قبلیمسجد شیخ لطف الله
مقاله بعدیموزه ایران باستان ( موزه ملی ایران )

نظر دهید:

Please enter your comment!
Please enter your name here