محله ستارخان از محبوبترین محله های غرب تهران

0
844
محله ستارخان

 

 

تاریخچه محله ستارخان

از تاریخچه این محله شروع کنیم، این محله یکی از محله های قدیمی تهران به شمار می رود و نام قدیم این محله تاج بوده است ولی پس انقلاب اسلامی به ستارخان تغییر کرد.

علت انتخاب این نام بخاطر کوشش‌ها و مجاهدت‌های ستارخان یکی از سرداران جنبش مشروطه ایران می باشد.

ستارخانمحله ستارخان با نام برق آلستوم نیز معروف است. این نام برگرفته از نام دانشمند فرانسوی و بانی نیروگاه برقی است که در این محله تأسیس‌شده بود. این نیروگاه یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های برق کشور است که همچنان تولید برق در آن ادامه دارد. محل احداث نیروگاه برق آلستوم، در گذشته بخشی از اراضی و باغ‌های طرشت بوده که ظاهراً به باغ اناری طرشت نیز شهرت داشته است. در سال ۱۳۳۸ با احداث نیروگاه برق و واگذاری زمین توسط شرکت‌های تعاونی به کارمندان، شهرسازی در این محله رونق یافت. در اوایل انقلاب با توجه به آب‌وهوای مناسب ، نزدیکی به محورهای اصلی تردد در شهر، همچنین فعالیت‌های نهادهای خصوصی در توسعه‌ی این بخش، شهرسازی در این محله با شدت بیشتری گسترش پیدا کرد.

با توجه به آنچه در منابع گوناگون ذکر شده است، یکی از افرادی که در آبادانی این محله نقش بسیار زیادی داشته است، مرحوم حاج محمد علمدار بوده است. ساکنین اولیه‌ی این محله اغلب افرادی از شهر یزد و خمین بوده‌اند. امروزه با استقبال مردم از این منطقه، ساکنینی از تمامی قومیت‌ها در آن جای گرفته‌اند.

اصلی ترین خیابان این محله خیابان معروف ستارخان میابشد که تماماً در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار گرفته‌است و از میدان دوم صادقیه (آریاشهر) آغاز شده و پس از گذر از میدان اول صادقیه به تقاطع خیابان خسرو می‌رسد. پس از آن خیابان دو طرفه شده و از زیر پل‌های بزرگراه یادگار امام و پل ستارخان عبور می‌کند تا به سه راه تهران ویلا برسد. پس از آن خیابان باقرخان از آن منشعب می‌شود تا در میدان توحید که در گذشته میدان کندی نام داشت به انتهای خود می‌رسد.

محله ستارخان

ستارخان یکی از شاهراه‌های ارتباطی مرکز به غرب شهر تهران محسوب می‌شود به صورتی که جمشیدیه را به محله طرشت متصل میکند. این محله از شمال به محله گیشا و از جنوب به منطقه امیرآباد محدود میشود.

شاید این محله مورد توجه خیلی از شماها برای سکونت باشد. در این جا ما در کنار شما چندین عوامل تاثیرگذار در این امر را بررسی میکنیم:

دسترسی به سایر نقاط شهر

محله ستارخان از نظر دسترسی به سایر نقاط شهر شرایط بسیار خوبی را دارد. این محله از شرق به بزرگراه چمران، از مرکز به شیخ فضل‌الله نوری، از غرب یادگار امام و از شمال جلال آل احمد و ازجنوب به آزادی دسترسی را برای ساکنین و مراجعه‌کنندگان با استفاده از وسایل حمل‌ونقل شخصی آسان کرده است. در واقع می‌توان این محله را پل ارتباطی بین غرب و شرق تهران در نظر گرفت.

مترو طرشت

ایستگاه متروی طرشت، صادقیه، شادمان و توحید در اطراف محله ستارخان قرار دارند. ایستگاه طرشت در بلوار شهید چوب‌تراش با خط۲ مترو، ایستگاه صادقیه در خیابان سازمان آب با خط ۲ و ۵ مترو، ایستگاه شادمان در تقاطع خیابان آزادی و شادمان با خط۲ و ۴، ایستگاه توحید در تقاطع خیابان‌های توحید و آزادی با خط ۴ مترو، نزدیک‌ترین راه‌های دسترسی به مترو در این محله هستند.

 

عبور خط ۱ بی آرتی ( پایانه‌های آزادی- تهرانپارس) و خط۴ بی آر تی ( پایانه های افشار- جنوب) در حوالی این محله، از دیگر راه‌های استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی در این محله است.

اتوبوس‌های مسیر هفت تیر- صادقیه و هفت تیر- آزادی و میدان ولیعصر- صادقیه نیز، با داشتن ایستگاه‌هایی در این محله، امکان دسترسی به نقاط دیگر شهر را فراهم کرده است.

ایستگاه تاکسی‌های این محله در خیابان ستارخان، زیر پل یادگار امام واقع‌ شده است. محله‌ ستارخان با وجود تاکسی‌های متعدد در سطح محله و ایستگاه‌های مترو و اتوبوس‌های تندرو در اطراف آن و علاوه بر این‌ها نبودن در طرح ترافیک شرایط مناسبی را برای ساکنین فراهم می‌کند.

مقاله پیشنهادی: اهداف شکل گیری دریاچه چیتگر

مراکز آموزشی

مراکز آموزشی متنوع مانند مدارس، موسسه‌های زبان و آموزشگاه‌های هنری و… یکی از ویژگی‌های مهم هر محله است. محله‌ ستارخان از این‌جهت شرایط مناسبی را برای ساکنین فراهم کرده است. تعدادی از این مراکز در زیر نام میبریم:

  1. دبستان دولتی پسرانه ۱۳ رجب در خیابان کاشانی پور
  2. دبستان دولتی پسرانه فطرت در خیابان سازمان آب
  3.  دبستان دولتی دخترانه ۱۲ فروردین در خیابان اندرزگو
  4. دبستان دولتی دخترانه‌ی نامدار خراسانی در خیابان جلال آل احمد
  5. دبستان پسرانه ستارخان در خیابان سروش یکم
  6. دبیرستان دولتی پسرانه شهید بهشتی در خیابان پاک
  7. دبیرستان دولتی پسرانه باقرالعلوم در خیابان پردیس سوم
  8. دبیرستان دولتی پسرانه جهانی نصب در خیابان سازمان آب
  9. هنرستان پسرانه شهید باهنر در خیابان پاک
  10. دبیرستان دولتی دخترانه طاهره در خیابان سازمان آب
  11. دبیرستان نمونه دولتی دخترانه فرزانگان در خیابان اندرزگو
  12. مجتمع آموزشی غیردولتی دخترانه ابوعلی سینا در خیابان شهید صحرایی
  13. آموزشگاه دخترانه واله در خیابان سازمان آب
  14. مجتمع آموزشی پژوهشگران در خیابان نگین
  15. موسسه آموزش عالی آزاد هادی در خیابان نگین
  16. کانون زبان نجم در خیابان ستارخان
  17. کانون زبان ایرانمهر خیابان باقرخان

مراکز بهداشتی و درمانی

ستارخان

از نظر دسترسی به مراکز پزشکی نیز شرایط مناسبی را دارا است. وجود مراکز درمانی، داروخانه‌ها و مراکز پزشکی متعدد در محله، نیاز ساکنین به این مراکز را رفع می کند. از جمله مراکز درمانی در این محله:

  1. درمانگاه پزشکی جوان در خیابان ستارخان
  2. کلینیک تخصصی زنان در خیابان ستارخان
  3. درمانگاه ارتوپدی طب نادر در خیابان ستارخان
  4. درمانگاه فیزیوتراپی توان‌افزا در خیابان ستارخان
  5. رادیولوژی و سونوگرافی آلستوم در خیابان ستارخان
  6. مرکز جراحی بهگرتوان در خیابان باغبان
  7. کلینیک دامپزشکی مهرگان در بن‌بست مهدی
  8. آزمایشگاه تشخیص طبی بهشت‌آیین در بلوار جلال آل احمد
  9. مرکز نوروتراپی ایرانیان در خیابان ستارخان
  10. مرکز پرستاری پرنیان در خیابان دستبند غربی
  11. داروخانه آلستوم، پرسپولیس، افشین، ستارخان، دکتر متولی و… در خیابان ستارخان
  12. داروخانه دکتر دامن کشیده در بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری
  13. داروخانه دکتر معطر در خیابان پاک شمالی

مکان‌های دیدنی

این روزا با توجه به مشغله کاری و شرایط نسبتا دشوار زندگی تفریح لازمه زندگی شده است. خوشبختانه این محله از این نظر هم از شرایط خوبی برخودار است:

  1. پارک انقلاب
  2. پارک دوستان
  3. پارک چمن
  4. ارکیده یکم
  5. بوستان ستارخان
  6. بوستان تهران ویلا
  7. پارک جوانه
  8. بوستان پردیس
  9. بوستان شاهین
  10. بازار گل و گیاه

علاوه بر این مراکز، یکی دیگر از محل‌های پر رفت‌وآمد در این محله، فست فودها ،رستوران‌ها و بستنی سراهای خیابان ستارخان هستند. اغذیه‌فروشی نشاط با کباب‌ترکی‌ها و ساندویچ‌های محبوبش و همچنین بستنی سرای معروف بابا رحیم از قدیمی‌ترین‌های خیابان ستارخان هستند. افتتاح طباخی بره سفید، آش فروشی، جگرکی و … تنوع غذاها و خوراکی های لذیذ در این خیابان را تکمیل کرده است.

پیشنهاد میکنیم حتما آخر هفته به این مکان ها سر بزنید.!!


مراکز خرید

نزدیک بودن محله ستارخان به صادقیه، دسترسی به مراکز خرید آن را فراهم کرده است. به‌ویژه فروشگاه شهروند و میدان تره‌بار صادقیه واقع در خیابان خسرو که در مجاورت ستارخان قرار دادند.

بازار بزرگ سنتی ستارخان یکی از مراکز اصلی خرید در این محله است. این بازار در دو طرف خیابان ستارخان، زیر پل یادگار امام قرار دارد. فاز یک بازار در ضلع شمالی بازار بزرگ، دارای دو طبقه و۲۸۹ واحد تجاری است. فاز دو در ضلع جنوبی بازار سنتی قرار دارد که دارای مرکز خریدهای متعدد و پشت سرهم ازجمله مراکز خرید گل‌ها، پارسیان، آپادانا و… است. بازار بزرگ سنتی ستارخان با داشتن پارکینگ، کارواش، سرویس بهداشتی و چندین رستوران و کافه از امکانات نسبتاً مناسبی برای مراجعه‌کنندگان برخوردار است. پوشاک، کیف و کفش، جواهرات، فرش، صنایع‌دستی و… از جمله اجناسی هستند که در فروشگاه‌های این بازار عرضه می‌شوند. قیمت پایین و مناسب و تنوع زیاد اجناس از علت شلوغی و ازدحام در این بازار است.

مقاله پیشنهادی: شرایط تحویل ملک از صاحب خانه به مستاجر

وجود مراکز خرید و اصناف گوناگون در محله‌ ستارخان یکی از دلایل اصلی معروفیت این محله در پایتخت است.

مجتمع تجاری توحید در خیابان کاشانی پور و مرکز تجاری سپهر در خیابان ستارخان از دیگر مراکز خرید در این محله هستند.

یکی دیگر از مراکز خرید این محله، بورس لوازم روشنایی در خیابان ستارخان حوالی چهارراه توحید است. تنوع زیاد فروشگاه‌ها، قیمت مناسب و دسترسی مناسب، این بخش از ستارخان را به یکی از بازارهای اصلی لوستر، آباژور سایر تجهیزات روشنایی تبدیل کرده است.

 


چرا خرید خانه در ستارخان متقاضیان زیادی دارد؟

  • رعایت اصول شهرسازی در این محله.
  • شاهراه ارتباطی مرکز تهران به غرب آن و آسان بودن رفت‌وآمد در این محله.
  • خلوت بودن بعضی از خیابان‌هایش ازجمله خیابان “دریان نو “.
  • وجود “بازار مفید ” در این محله که نیازهای ساکنین را برطرف نموده است.
  • آب‌وهوای تمیز.
  • دسترسی آسان به مراکز اداری و تجاری مرکز شهر.
  • وجود ۲ پمپ‌بنزین در نزدیکی ستارخان: پمپ بنزین شهرآرا و پترو صدف جایگاه ۲۴۸

نرخ خرید خانه در ستارخان چقدر است؟

سطح قیمت در محله ستارخان متوسط رو به بالا می‌باشد و نرخ خرید خانه نیز از متری 22 میلیون تومان شروع‌شده و تا متری 35 میلیون تومان ادامه دارد. برای مثال خرید یک آپارتمان دو خوابه در خیابان شادمان ستارخان حدودا متری 25 میلیون تومان می‌باشد.(مرداد ماه 99) 

اما در آبان و آذر 99     نرخ خرید خانه نیز از متری 28 میلیون تومان شروع‌شده و تا متری 45 میلیون تومان ادامه دارد. برای مثال خرید همان آپارتمان دو خوابه در خیابان شادمان ستارخان حدودا متری 32 میلیون تومان می‌باشد.

بهترین و خلوت ترین منطقه برای خرید خانه در خیابان ستارخان، دریان نو می‌باشد که خیابان خلوتی ازنظر رفت‌وآمد است. به دلیل امکانات کم و دوری از مراکز خرید در دریان نو، اکثر افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند تمایل دارند در این خیابان زندگی کنند. نرخ خرید آپارتمان در منطقه مذکور از متری 23 میلیون تومان شروع می‌شود و تا متری 30 میلیون تومان ادامه دارد. این در حالی است که آپارتمان‌های خیابان بهبودی به دلیل دسترسی راحت به اتوبوس و مترو متقاضیان بیشتری دارند.

اگر قصد شما سکونت و زندگی در محله ستارخان است بهتر است بدانید خرید خانه در محله ستارخان ریسکی را به دنبال نداشته و می‌توانید در این محله با خیالی آسوده سرمایه‌گذاری کنید. هم‌چنین، جهت یافتن منزل مورد علاقه خود در ستارخان، میتوانید به وب‌سایت آسمان که موتور جستجوی آنلاین ملک در سراسر مناطق 2،5،9،10 است مراجعه کنید.

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
5 (2)
مقاله قبلیکودکان و نونهالان در انتخاب محل زندگی نقشی پررنگ دارند
مقاله بعدیمعرفی خانه هوشمند

نظر دهید:

Please enter your comment!
Please enter your name here