تفاوت مشترکات و مشاعات ساختمان

0
219

احتمالا مشترکات و مشاعات ساختمان را همه ما شنیده ایم و این دو واژه را هم معنی و مترادف می دانیم .

اما در این مقاله از مجله آسمان می خوانیم که این دو قسمت از ساختمان تفاوت هایی دارند و هر کدام قوانین خاص خودشان را دارند.

قبل از پرداختن به تفاوت های مشترکات و مشاعات ساختمان, باید بگوییم که مشترکات و مشاعات ساختمان دو واژه رایج در مالکیت حقوقی ساختمان است. 

 

مشترکات و مشاعات ساختمان با هم چه تفاوتی دارند؟

مشترکات به قسمت هایی از ساختمان گفته می شود مالکان نسبت به قسمت های اختصاصی در اختیار دارند و از آن استفاده می کنند.

در کل, قسمت هایی از ساختمان که در سند مالکیت به عنوان ملک اختصاصی قید نشده باشد جزء قسمت های مشترک ساختمان شناخته می شود.

دو واژه مشترکات و مشاعات ساختمان که گاهی اوقات بر اثر اشتباه آن ها را هم معنی می پنداریم با هم تفاوت هایی دارند. که رابطه این دو واژه به عنوان عموم و خصوص برداشت می شود.

به بیان دیگر طبق قوانین تملک آپارتمان ها, قسمت مشترکات ساختمان به قسمت هایی از ساختمان گفته می شود که استفاده از آن منحصر به یک مالک یا چند مالک نشده باشد و تمام مالکین بتوانند از آن قسمت ساختمان استفاده کنند

از جمله این قسمت هایی که به عنوان قسمت های مشترکات یاد می شود می توان به راهروهای مشترک, راه پله های مشترک, آسانسورها, درب های ورودی مشترک و… اشاره کرد.

مشترکات و مشاعات ساختمان
مشترکات و مشاعات ساختمان

اما اگر حیاط یا پشت بامی در ساختمان فقط در اختیار یک نفر یا چند نفر باشد و از دسترس کلیه مالکین ساختمان خارج شود آن قسمت دیگر جزء اشتراکات ساختمان به حساب نمی آید و به آن قسمت, مشاعات ساختمان گفته می شود.

که در قوانین مربوط به تملک آپارتمان ها به صراحت ذکر شده است که هرینه نگهداری از این قسمت ها بر عهده دارنده این قسمت مشاعات ساختمان است.

یک نکته قابل ذکر است که فقط در شرایطی فرد می تواند از آن قسمت مشاع استفاده کند که کلیه مالکین این اجازه را به او داده باشند. در غیر اینصورت فرد امکان استفاده اختصاصی از این قسمت ها را ندارد. در این صورت بقیه مالکین می توانند از این فرد به دلیل رعایت نکردن قسمت مشاعات و مشترکات ساختمان شکایت کنند.

مشترکات و مشاعات ساختمان
مشترکات و مشاعات ساختمان

شاید این مطلب هم برات مفید باشه

“چند راه مناسب برای خانه دار شدن”


برخی از قوانین مشترکات ساختمان

  • استفاده کننده قانونی ملک چه مالک چه مستاجر به اجرای قوانین اداره ساختمان باید متعهد باشد.
  • قسمت های مشترک ساختمان شامل زمین، تاسیسات مشترک مانند سیستم گرمایش و سرمایش مشترک، چاه، انشعاب برق مشترک، بالابر، فاضلاب، انشعاب آب مشترک، انبار مشترک، لوله‌ها و سیم‌های برق، اسکلت ساختمان، پشت بام، راهرو و راه پله، درب‌های ورودی و پنجره قسمت‌های عمومی، رختشوی خانه و هر آنچه که مطابق صورت جلسه تفکیک آپارتمان‌ها برای آپارتمان خاصی اختصاصی نشده باشد و هر یک از مالکان به اندازه مالکیت اختصاصی خود در استفاده از آن سهم دارند.

هر کدام از این قسمت ها که ذکر شد شامل هزنیه هایی برای تعمیرات و بازسازی و نگهداری می شود که هر کدام از مالکین حقوقی ساختمان موظف به پرداخت این هزینه ها می باشند.

پرداخت این هزینه ها این گونه است که هر مالک باید سهمی معادل نسبت مساحت اختصاصی آپارتمان به کل بخش‌های اختصاصی دیگران بپردازد.

  • نمای ساختمان یکی دیگر از قسمت های اصلی مشترکات ساختمان است. برای اجرای هرگونه تغییرات در نما, درب ها و راهرو ها و … رضایت کلیه مالکین مهم است.

پرداخت هزینه های قسمت مشترکات ساختمان

یکی از سوالات رایج درباره پرداخت هزینه های مشاعات این است که اگر ملکی به مستاجر اجاره داده شود حالا پرداخت هزینه های مشترکات بر عهده مالک اصلی ملک یا مستاجر؟

هزینه های قسمت مشترکات ساختمان
هزینه های قسمت مشترکات ساختمان

در جواب این سوال باید گفت که در قوانین تملک آپارتمان برای حل این مشکل به این نکته مهم که پرداخت هزینه های جزئی مشترکات به عهده مستاجر گذاشته شده است و هزینه های کلی نیز بر عهده مالک اصلی ساختمان است.

منبع: کلید

https://www.instagram.com/p/CCI2hjGBU1c/
چقدر این مطلب برات مفید بود؟
0 (0)
مقاله قبلیخاصیت زعفران چیست؟
مقاله بعدیآلوده ترین لوازم شخصی چیست؟

نظر دهید:

Please enter your comment!
Please enter your name here