بورس مسکن و اوراق کالا! بررسی وضعیت مسکن در بورس

0
24

به گزارش آسمان و به نقل از بورس مسکن 

جواد فلاح در مورد روش پیش فروش اوراق مسکن در بورس مسکن توضیحاتی داد وبا بیان اینکه پیش فروش مسکن موجب گرانی قیمت‌ها در بازار نمی‌شود،گفت: بورس کالا نمی‌خواهد مسکن آماده برای فروش عرضه کند؛ بلکه طرحمذکور پیش فروش مسکن در این بازار شفاف است. چراکه در هر منطقهوقتی ملک ساخته شده‌ای با قیمت مشخصی مورد معامله قرار می‌گیرد، قیمتپیش فروش واحدهای جدید نیز بر اساس آن و زیر قیمت ملک معامله شده،تعیین می‌شود و به همین دلیل پیش فروش ملک به شیوه اوراق متری در بورسکالا ارتباطی با گرانی قیمت مسکن نخواهد داشت.

وی در خصوص حراج املاک دولتی و شبکه بانکی در بورس گفت: بورس کالابا همکاری با وزارت راه و شهرسازی و تاکید وزیر راه برای عرضه املاکدولتی و ارگان‌ها در بازار سرمایه، درصدد برآمده تا این املاک را در قالبحراج الکترونیک عرضه کند که در این زمینه ایده‌ها و طرح‌های بورس کالابرای عرضه املاک در بستر بورس در حال پیاده سازی است.

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در خصوصامکان جلوگیری از افزایش قیمت مسکن در بورس گفت: یکی از دلایل اصلیگرانی مسکن کمبود عرضه است که در این زمینه می‌توان با استفاده ازابزارهای بورسی، جذب سرمایه و متعهد کردن سازندگان به عرضه اینعارضه را درمان کرد.طبق این امار،مسکن اماده در بورس کالا دیگر به صورت متری عرضه نمی شود

به بورس املاک با عینک واقع‌بینی بنگریم

بورس مسکن

بورس املاک را نه می‌توان ابزاری معجزه‌آسا برای مدیریت این بازار به شمار آورد و نه می‌توان پتانسیل اجرایی آن را کم‌اهمیت دانست. اینکه تشکیل این بازار جدید اتلاف منابع است را نمی‌توان نادیده گرفت مخصوصا در شرایطی که با ۵ هزار میلیارد تومان قطعا می‌توان فعالیت‌های مثمرثمر، بسیاری برای اقتصاد بخش مسکن انجام داد. اینکه این رقم به سادگی تامین خواهد شد به احتمال قوی محقق می‌‌شود ولی اینکه بخش‌های تصمیم‌سازی در شرایط فعلی به این مسیر متمایل شده‌اند نیز بحث دیگری است که در جای خود به آن می‌پردازیم.

بسیاری از کارشناسان این حوزه تشکیل بورس مسکن در شرایط فعلی را تنها اتلاف منابع می‌دانند و در کارآیی آن برای مدیریت بازار تشکیک کرده‌اند آن هم در شرایطی که همه زیرساخت‌های آن هم‌اکنون وجود دارد و بیش از ایجاد یک بورس جدید، به یک عزم جدی برای استفاده از ساختارهای فعلی نیاز دارد.

به‌عنوان یک مثال مشخص، جلسه تعیین هیات موسس در بورس کالا برگزار شده و به گفته شاهین چراغی قرار است از نرم‌افزارهای بورس کالا برای معاملات استفاده کرد. طبق قانون تسویه وجوه در سپرده‌گذاری مرکزی انجام شده و احتمالا ابزارهای مالی مورد استفاده نیز سلف استاندارد موازی و صندوق پروژه خواهد بود.

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
5 (3)
مقاله قبلیخرید خانه و نکاتی که باید در فروش یا خرید آن توجه کنید
مقاله بعدیپیش فروش املاک چگونه انجام می شود؟! نکات مهم در پیش فروش

نظر دهید:

Please enter your comment!
Please enter your name here