مسجد شیخ لطف الله

0
14
مسجد شیخ لطف الله

بی جهت نیست ، که اصفهان را نصف جهان می خوانند . با اطمینان می توان گفت که اصفهان یکی از زیباترین و با اصالت ترین شهرهای ایران زمین است ، که در آن مجموعه ای از هنرها معماری ها را می بینیم . یکی از مهم ترین جاذبه های این شهر از مسجد شیخ لطف الله می باشد ، این مسجد به سبک اسلیمی ساخته شده و رنگ های زنده و جذابی در آن به کار رفته شده که پس از گذشت سالیان سال همچنان این مسجد زیبایی خاص خود را دارد و دلربایی می کند . در این مقاله قصد داریم تا این مکان فوق العاده را مورد بررسی قرار دهیم ، لطفاً با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: آنچه درباره منطقه 22 باید بدانید

معرفی مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله تنها یک عبادتگاه ساده نیست ، این مکان زیبا یک لوکیشن فوق العاده برای گردشگری است ، که هر ساله افراد زیادی را به سمت خود می کشاند و جزو نقاط تاثیرگذار ایران در توریسم به شمار می آید . این مسجد فوق العاده در میدان نقش جهان قرار گرفته و نور علی الانور است .

هر چه از زیبایی ها و هنر این منطقه بگوییم کم است ، این مجموعه ترکیبی از خلاقیت زیبایی هنر اصالت است که شکوه تمدن ایران زمین را فریاد می زند . محمدرضا اصفهانی بنای این مسجد را احداث کرده و آن را برای سالیان سال به یادگار گذاشته است .

این شاهکار فوق العاده در سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسید و یادگاری از دوران صفوی است ، با توجه به اینکه جهان در این سلسله تختگاه بوده ، شاهد معماری ها و بناهای زیبایی در آن می باشیم که هر کدام به نوبه خود منحصر به فرد هستند و نظیر ندارند .

از نظر سازه این مکان فوق العاده بوده و در جهان نیز معروف می باشد . در دنیا هفت معماری و سازه وجود داشته ، که به عجایب هفتگانه معروف هستند . مسجد شیخ لطف الله در این گروه قرار گرفته و افتخار بزرگیست برای ایران زمین .

سبک معماری ایرانی برای مسجدها از یک اصول الگوی ثابت پیروی می کرد ، ترکیب مناره ، حیاتی با چهار ایوان و طرح های اسلیمی جزو جدا نشدنی مسجدها می بودند . اما در این مسجد زیبا و منحصر به فرد هیچ کدام از این آیتم ها به جز طرح های اسلیمی به چشم نمی خورد و همین امر باعث شده ، تا مسجد شیخ لطف الله ویژه و خاص باشد .

طراحی ساخت این بنا به حدی دقیق و حساب شده است ، که شما نمی توانید هیچ نقص و ایرادی از آن بگیرید . نه تنها هیچ انتقادی بر این مکان وارد نیست ، بلکه شما هر بار بخش یا قسمتی از مسجد را مورد بررسی قرار می دهید ، شگفت زده خواهید شد .

مهمترین ویژگی که در این مکان وجود داشته و آن را به عجایب هفتگانه پیوند داده است ، انعکاس صدا می باشد . به شکلی عجیب در این مکان با انعکاس صدا مواجه هستیم ، که حضور در آن خالی از لطف نیست . در این مسجد خبری از در گوشی صحبت کردن نیست چرا که انعکاس صدا باعث شده ، تا افراد علی رغم فاصله مشخص از همدیگر قادر به شنیدن صدای آرام هم باشند .

همین امر باعث شده تا جذابیت مسجد شیخ لطف الله انکار شدنی نباشد . البته زیبایی این مسجد صرفا به خاطر انعکاس آن نیست ، طراحی و کاشی کاری آن فوق العاده زیبا و جذاب است . تلفیقی از هندسه و کاشی کاری ایرانی در این مسجد وجود داشته که بینندگان را مسحور خود خواهد کرد .

 

معرفی مسجد شیخ لطف الله

تاریخچه مسجد شیخ لطف الله

همانطور که اشاره کردیم احداث مسجد شیخ لطف الله مربوط به دوره صفویان است ، دوران شاه عباس دوران شکوه ایران بود . اصفهان در دوره شاه عباس رونق بسیار زیادی داشت و مهم ترین بناهای این شهر که جزو جاذبه های گردشگری ایران به شمار می آیند ، در دوره شاه عباس ساخته شده اند .

در سال ۹۸۲ خورشیدی مناطقی همچون ؛ مسجد امام ، میدان نقش جهان ، خیابان چهارباغ و غیره در اصفهان احداث شد . شاه عباس در این زمان دستور ساخت مسجدی ویژه را داد و این کار مهم را به محمد رضا اصفهانی سپرد ، معمار متعهد شد تا در طی ۱۸ سال این بنای فوق العاده را به اتمام برساند .

محمدرضا اصفهانی حق مطلب را ادا کرد و یک مکان حیرت انگیز و ویژه را ساخت . البته مسجد شیخ لطف الله مخصوص بزرگان و سران حکومت مخصوصاً شاه عباس بود و مردم عادی اجازه ورود به این منطقه را نداشتند .

شاه عباس تا پایان عمرش این مسجد را به عنوان عبادتگاه اختصاصی خود مورد استفاده قرار می داد و هر روز به این مسجد سر می زد و عبادت می کرد . شاید با خود فکر کنید که چرا نام شیخ لطف الله بر روی این مسجد گذاشته شده است .

یکی از اقدامات مهم شاه عباس دوستی با عالمان دینی مختلف بود و بستری مناسب را برای پرورش علوم مختلف فراهم نمود . دوران حکومت شاه عباس دوران طلایی ایران زمین به شمار می آید ، چرا که آبادانی در طی این سال ها به حد زیادی افزایش یافت .

شاه عباس به یکی از عالمان دینی توجه ویژه ای داشت و یکی از حکیمان محبوب ایشان شیخ لطف الله می بود . این دانشمند بزرگ سال های زیادی را به کسب علوم مختلف از جمله علوم دینی پرداخته بود ، به پاس بزرگداشت شیخ لطف الله نام ایشان بر روی این مسجد زیبا قرار گرفت .

پس از قرن ها مسجد شیخ لطف الله به یکی از مناطق معروف جهان تبدیل شده است و جزو لوکیشن های خاص سرزمین آریایی هاست .

معماری مسجد شیخ لطف الله

یکی از نکات مهمی که در رابطه با مسجد شیخ لطف الله بایستی به آن اشاره نمود ، این است که با توجه به پهناور بودن ایران ، در هر نقطه از کشور معماری خاصی وجود داشت . شهر اصفهان نیز چنین است و یک معماری ویژه ای به نام معماری اصفهانی وجود دارد ، که دقیقاً این مسجد با این نوع معماری بنا شده است .

اوج این معماری را در گنبد مسجد می بینیم ، که زیبایی خیره کننده ای دارد . این مسجد بدون هیچ گونه شبستانی بوده و دور تا دور آن را یک سری پلکان ویژه احاطه کرده است ، که به صحن اصلی مرتبط می شود و اصل تقارن به خوبی در این بنا حفظ شده است .

توضیح و تفسیر این بنا در طی این مقاله امکان پذیر نیست ، تنها کافیست تصاویر آن را ببینید و حیرت زده معماری ایرانی را تحسین کنید . بر هر ایرانی واجب است ، تا حتماً سری به مسجد شیخ لطف الله بزند و از این همه اصالت فرهنگ و زیبایی لذت ببرد .

معماری مسجد شیخ لطف الله

کلام آخر

مسجد شیخ لطف الله جزو معروف ترین جاذبه های گردشگری ایران است ، که تمام گردشگران خارجی آن را می شناسند و در برنامه سفری خود دیدن از این مسجد را قرار داده اند .

این مسجد نزدیک به ۴۰۰ سال است ، که احداث شده ولی همچنان زیبایی مسحور کننده ای دارد و برای فهمیدن ساز و کار آن لازم بوده ، تا مقالات و تحقیقات زیادی را زیر و رو کنید . اگر قصد سفر به اصفهان را دارید ، دیدن از این مسجد باشکوه را فراموش نکنید .

مجموعه آسمان هوم جاذبه های گردشگری ایران را برایتان تشریح می کند و می توانید با مراجعه به این وب سایت با مهم ترین جاذبه های گردشگری ایران آشنا شوید . البته خدمات اصلی این مجموعه مشاوره املاک جهت خرید ملک و سرمایه گذاری در منطقه ۲۲ می باشد .

بیشتر بخوانید: خرید آپارتمان در دریاچه شهدای خلیج فارس

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
0 (0)
مقاله قبلیمسجد جامع اصفهان
مقاله بعدیمسجد نصیر الملک

نظر دهید:

Please enter your comment!
Please enter your name here