ساخت و ساز و مراحل آن در ایران چگونه است و حق همسایگان چیست

0
31

مراحل ساخت و ساز به صورت مختصر:

1)  اولین مرحله در ساخت و ساز پی ریزی ساختمان
2) آرماتور بندی ساختمان
3) قالب گیری و بتن ریزی ساختمان
4) اسکلت فلزی ساختمان
5) قالب برداری و کارهای تکمیلی

مقایسه ساختمان بتنی و اسکلت فلزی در ساخت و ساز

هر کدام از این دو مورد های ساخت و ساز مزایا و معایبی دارند. برای مثال مقاومت اسکلتفلزی در برابر آتش سوزی و حرارت کمتر است؛ اما از سوی دیگر سرعتاجرای اسکلت فلزی نسبت به ساختمان بتنی بسیار بیشتر بوده و مراحلساخت ساختمان را سریع‌تر پیش خواهد برد؛ زیرا اسکلت فلزی در کلیه‌یقسمت‌ها می‌تواند به صورت همزمان اجرا شود. هزینه‌ی فولاد به کار رفتهدر اسکلت فلزی نسبت به فولاد به کار رفته در ساختمان بتنی بیشتر است؛همچنین از آنجایی که وام مسکن در پروژه‌های ساختمانی بر اساس اتماممراحل ساخت ساختمان پرداخت می‌شود، در ساختمان‌های بتنی می‌توانپس از پایان هر طبقه وام مربوطه را دریافت نموده و هزینه‌ی ساخت طبقاتدیگر را تأمین کرد.

این در حالی است که در ساختمان‌هایی که با اسکلت فلزی ساختهمی‌شوند، وام‌های مربوطه را تنها می‌توان در پایان کار کل ساختماندریافت کرد. عمر سازه‌های فلزی از عمر سازه‌های بتنی بیشتر بوده وهمچنین دارای ارزش اسقاط هستند؛ به این معنا که در هنگام تخریبساختمان‌های فلزی، می‌توان اسکلت فلزی آن‌ها را به عنوان جنس دستدوم به فروش رساند؛ اما در تخریب ساختمان‌های بتنی چیزی برای اسقاطوجود ندارد. با توجه به مسائلی که به آن اشاره شد، نمی‌توان به طور مطلقبین این دو نوع سازه یکی را انتخاب کرد؛ بلکه بسته به نوع ساختمان ونوع کاربری آن باید این امر مشخص گردد.

ساعت مجاز برای ساخت و ساز ساختمان :

محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران،در تاریخ 25 خرداد ماه در پاسخ به خبرنگار برنا گفت: دستورالعملی برایفعالیت کارگاه‌ها موجود بوده که نظارت آن با معاونت عمرانی شهرداریتهران است. نماینده کارفرما در کارگاه‌ها مستقر هستند که در خصوصنحوه فعالیت نظارت می‌کنند.  یکسری محدودیت‌هایی برای تردد کامیون‌هاوجود دارد که به دلیل عدم مجوز پلیس راهور نمی توانند در طول روز ترددداشته باشند. کارگاه‌ها از 7 صبح تا 6 بعدازظهر می‌توانند فعالیت کنند. در روزهای تعطیل هم چنانچه مجوز اخذ کرده باشند و کار فوری باشدمی‌توانند فعالیت کنند و در غیر اینصورت این امکان وجود ندارد و ممنوعاست. کارگاه‌های ساختمانی بر اساس سلیقه کارفرما در ساعات دیگر نیزمی‌توانند فعالیت داشته باشند. بستگی دارد کارفرما، شهرداری منطقه،پلیس راهور ومجوز لازم را ارائه کنند. اگر مراجع ذیربط مجوز فعالیت راندهند این کارگاه ها نمی‌توانند کار کنند.

نحوه شکایت همسایه از ساخت و ساز طبق قانون:

ساخت و ساز

طبق ماده ۴۰ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، متخلفان از نظرکیفری توسط مراجع قضایی قابل تعقیب هستند.

پس در صورت ایجاد انواع مزاحم توسط کارگاه های ساختمانی، مطابقبا قوانین مذکور می توان از آنها شکایت نمود.

همچنین در ماده ۱۳۲ قانون مدنی نیز آمده است که کسی نمی تواند درملک خود تصرفی کند که مستلزم ضرر همسایه شود، مگر تصرفی که بهقدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد. لذا در همه امورحق همسایه محفوظ است.

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
5 (2)
مقاله قبلینحوه درخواست همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 99
مقاله بعدییک قرص ارزان قیمت برای پیشگیری تضمینی از کرونا

نظر دهید:

Please enter your comment!
Please enter your name here