جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی

0
5
جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی

معاملات ملکی با هدف سرمایه گذاری و سکونت جزو معاملات سنگین به شمار می رود . گاهی اوقات افراد ، با هدف سرمایه گذاری کل سرمایه خود را ، صرف خرید یک ملک مسکونی با تجاری می نمایند . افراد بدون آگاهی و اطلاعات کافی در مورد معاملات ملکی ، بعضاً دچار شکست شده و سرمایه خود را ، از دست می دهند . به همین دلیل ، به منظور جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی لازم است تا ، افراد برخی نکات مهم برای معامله ملکی را ، مد نظر قرار بدهند . در این مطلب در نظر داریم راجع به نکات و امنیت معاملات ملکی صحبت نماییم . تا ، آخر این مطلب همراه ما بمانید .

بیشتر بخوانید: دلایل اهميت منطقه 22 تهران

معاملات ملکی و کلاهبرداری مدرن

 

امروزه و با رواج معاملات ملکی و مستغلات ، شاهد کلاهبرداری‌ های زیاد و مدرن هستیم . در گذشته معاملات ملکی از امنیت بیشتری برخوردار بودند . اما با رواج روش‌ های متنوع کلاهبرداری در تمامی زمینه‌ ها از جمله معاملات ملکی ، شاهد مالباختگان فراوانی در این زمینه می‌ باشیم .

دادگستری‌ ها و قوه‌ های قضایی هر روزه شاهد این گونه افراد مالباخته هستند که ، در اثر یک معامله ملکی سرمایه و یا ملک خود را ، از دست داده‌اند . دلیل این امر شاید به نوعی سهل انگاری خریدار و یا فروشنده در آشنایی با نکات مهم جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی است .

با توجه به نوسانات بالا و حباب قیمت وحشتناک در املاک و مستغلات افراد تمامی سرمایه خود و یا بخش بزرگی از آن را ، صرف خرید و فروش املاک می‌ نمایند . به همین دلیل ، در صورت سهل انگاری و شکست در معامله ممکن است تمام دارایی خود را ، از دست بدهند .

به وسیله آشنایی با روش های کلاهبرداری و همچنین ، جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی ، می توان شاهد یک معامله امن در زمینه املاک باشیم و از به سرقت رفتن سرمایه خود جلوگیری نماییم . در ادامه با برخی از روش های مدرن کلاهبرداری املاک آشنا خواهیم شد .

معاملات ملکی و کلاهبرداری مدرن

 

روش های مدرن کلاهبرداری در خرید و فروش ملک

 

آشنایی با روش های جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی به منظور محافظت از سرمایه و تجربه یک معامله ملکی امن ، بسیار حایز اهمیت است . افراد کلاهبردار در نقش های متفاوتی ظاهر شده و پس از انجام معامله تمام سرمایه و یا ملک افراد را ، به سرقت می برند ؛

 

  • کلاهبرداری در نقش خریدار ملک : در این گونه معاملات ، فرد کلاهبردار در قالب یک خریدار ملک ظاهر می‌ شود . ظاهر این فرد کاملاً موجه ، رسمی و قانونی است و شما به هیچ عنوان از طریق مدارک و یا شخصیت وی قادر به کشف نیت این فرد نخواهید بود .

این فرد پس از ثبت قولنامه مبلغی را ، به عنوان پیش پرداخت خرید ملک ، پرداخت می‌ نماید و پس از دریافت اسناد رسمی و موثق از فروشنده ، چند فقره چک در تاریخ های متفاوت به شما پرداخت می نماید . ولیکن ، چک ها در تاریخ مقرر برگشت می خورند .

در این مواقع ، به دلیل دادن اسناد موثق مانند قولنامه و یا وکالت‌نامه یک طرفه و همچنین ، عدم اطلاع از متدهای جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی ، فرد قادر به فسخ این معامله به صورت یک طرفه نخواهد بود و سرمایه خود را ، از دست می دهد .

ذکر این نکته حائز اهمیت است ، در این حالت حق قانونی شما در دادگستری‌ و قوه قضاییه کماکان به قوه خود باقی مانده و شما حق شکایت از فرد کلاهبردار را ، دارید . اما باید در نظر داشته باشید که ، در این گونه مواقع ، شما حق فروش ملک خود را ، ندارید . زیرا ، این امر فروش مال غیر به شمار می رود .

  • کلاهبرداری در قالب اجاره ملک : در صورت عدم اطلاع از روش های جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی ، حتی در هنگام اجاره نمودن ملک ، ممکن است فرد با کلاهبرداری مواجه شود . نکته مهم در هنگام اجاره املاک ، عدم پرداخت هیچ گونه پیش پرداختی قبل از ثبت و تنظیم قرارداد می باشد .

همواره مد نظر داشته باشید ، هنگام اجاره نمودن یک ملک حتماً ملک را ، به صورت حضوری و در حضور صاحب ملک مشاهده نمایید تا ، از نبود هر گونه عیب و مشکل اساسی در ملک مطمئن گردید . گاهی اوقات افراد کلاهبردار یک ملک را ، به چندین نفر به طور هم زمان اجاره می‌ دهند .

در این گونه موارد ، پیشنهاد می شود به منظور جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی از یک وکیل مجرب و یا کارشناس معاملات ملکی در زمینه معامله اجاره ملک مشورت بگیرید . کسب اطلاعات در مورد نحوه تنظیم سند اجاره کمک شایانی به شما خواهد نمود .

 

نکات مهم جهت پیشگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی

 

جهت جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی پیشنهاد می‌شود کلیه معاملات ملکی خود را ، درون آژانس‌ های تحت نظر اتحادیه املاک و مستغلات انجام دهید . در این حالت با خیالی آسوده می‌ توانید علاوه بر ، داشتن یک معامله ملکی امن ، از مشاوره‌ های ارزنده کارشناسان این مجموعه‌ ها استفاده نمایید .

همچنین ، هنگام انجام معامله ملکی حتما کد رهگیری معتبر از مجموعه های املاکی دریافت نمایید . برخی از بنگاه‌ های املاکی خود دارای کد رهگیری نیستند و بعضاً قولنامه‌ های دستی تنظیم می‌ نمایند . حتی گاهی اوقات کد رهگیری از سایر بنگاه‌ ها دریافت می‌ نمایند . در این حالت صاحب ملک می‌تواند ملک را ، به چندین نفر بفروشد .

یکی دیگر از راه های کلاهبرداری استفاده از چک های برگشتی و اصطلاحا بی محل می باشد . در صورت نیاز به استفاده از چک و به منظور جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی ، حتما قبل از دریافت چک ، استعلام های بانکی را ، انجام دهید و از گردش حساب و موجودی صاحب چک مطمئن شوید .

گاهی اوقات افراد بدون اطلاع صاحب ملک اقدام به فروش ملک وی می‌نمایند . در این حالت فروش مال غیر صورت گرفته و صاحب ملک به مدت یک ماه مهلت ارسال اظهارنامه رسمی به خریدار را ، دارد . در غیر این صورت صاحب ملک نیز در این حالت مجرم شناخته می شود .

همچنین ، به عنوان نکته آخر و مهم برای جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی کلیه خرید و فروش‌ های خود را ، زیر نظر آژانس‌ های املاکی معتبر ، دارای کد رهگیری و زیر نظر اتحادیه املاک انجام دهید . حتی الامکان از پرداخت پول قبل از تنظیم و امضای قولنامه‌ های معتبر خودداری نمایید .

نکات مهم جهت پیشگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی

 

نکات مهم جهت پیش خرید ملک

 

یکی از راه های جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی به هنگام پیش خرید ملک ، دقت به سابقه سازنده ملک و پروژه می‌ باشد . در صورت نداشتن هیچ گونه رزومه‌ ای برای سازنده پروژه ، حتی الامکان از خرید آن پروژه خودداری کنید .

همچنین ، شما می‌ توانید از ساکنین مجتمع‌های اطراف آن پروژه پرس و جو کرده و از اصالت انجام پروژه پیش فروش مطمئن شوید . صفر تا صد معامله پیش خرید ملک را ، درون بنگاه‌‌های املاکی معتبر انجام دهید و کد رهگیری دریافت نمایید .

 

کلام پایانی

 

روش های جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی در حفظ سرمایه و ملک افراد مفید واقع می شوند . با اطلاع از این روش ها تا ، حد زیادی از به سرقت رفتن سرمایه افراد پیشگیری به عمل می آید . ولیکن ، کلید اصلی داشتن معامله ای امن ، مراجعه به مجموعه های املاکی معتبر است .

مجموعه آسمان هوم یکی از این نمونه مجموعه های معتبر و شناخته شده می باشد . شما جهت انجام معاملات ملکی خود ، می توانید با کارشناسان آسمان هوم تماس برقرار نمایید و از مشاوره های ارزنده و دقیق این کارشناسان بهره ببرید .

بیشتر بخوانید: خرید ملک در دریاچه چیتگر

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
0 (0)
مقاله قبلیتفاوت چیلر و داکت اسپلیت
مقاله بعدیدرب ضد سرقت و مزایای آن

نظر دهید:

Please enter your comment!
Please enter your name here