انواع کاربری زمین

0
24
انواع کاربری زمین

امروزه معاملات ملکی و خرید و فروش آپارتمان‌ ها ، منازل ویلایی و زمین از رونق فراوانی برخوردار است . افزایش قیمت این املاک نه تنها باعث رکود خرید و فروش آنها نمی‌ شود ، بلکه افراد به دید نوعی سرمایه‌ گذاری نیز به آن ها نگاه می‌ کنند . یکی از مسائلی که ، ممکن است افراد به هنگام خرید و فروش زمین با آن مواجه شوند ، مسئله کاربری زمین است . کاربری زمین به نوع استفاده از زمین گفته می‌ شود . در این مقال در نظر داریم تا ، انواع کاربری زمین را ، بررسی نماییم .

کاربری زمین به چه معنی است ؟

انواع کاربری زمین متفاوت می باشد . این که چطور انسان ها از زمین استفاده می کنند و بهره وری ایشان از زمین چگونه است ، را تحت عنوان کاربری زمین می شناسیم . به هنگام مشخص نمودن نوع کاربری زمین ها ، نوع پراکندگی و همچنین ، فعالیت های شهری بر اساس برخی مطالعات خاص صورت می گیرد .

به طور کلی ، تعیین روش و چگونگی استفاده از زمین و به کار گرفتن آن را ، کاربری زمین می نامند . یکی از موارد بسیار مهم و کلیدی به هنگام خرید و فروش قطعات زمین ، کاربری زمین می باشد . انواع کاربری زمین به چند دسته تقسیم می شود که ، در بخش های بعدی به طور مفصل به توضیح آن ها خواهیم پرداخت .

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه متراژ بالکن در سند

انواع مختلف کاربری زمین کدام است ؟

اصولاً کاربری زمین به چند دسته تقسیم می‌ شود . این نوع تقسیم بندی ها ، با توجه به کاربرد و نوع استفاده از زمین‌ ها ، صورت گرفته است . به منظور دسته‌ بندی انواع کاربری زمین مطالعاتی بر روی زمین‌ ها صورت گرفته است . در ادامه با انواع دسته‌ بندی های این نوع کاربری‌ های زمین مطالبی ارائه شده است ؛

  • زمین های با کاربری مسکونی

نوع کاربری زمین مسکونی به جهت سکونت افراد می‌ باشد . این نوع زمین‌ ها معمولاً درون سطح شهر قرار دارند . زمین‌ های با کاربری مسکونی به چندین دسته تقسیم می‌شوند . تقسیم بندی زمین‌ های با کاربری مسکونی به چند نوع آپارتمانی ، زمین مسکونی و همچنین ، ویلایی تقسیم می شود .

زمین‌ های با کاربری مسکونی از نوع آپارتمانی ، معمولاً دارای آپارتمان و یا برج هایی به صورت چند طبقه و دارای چند واحد هستند . اما ، زمین های با کاربری ویلایی تنها شامل یک دستگاه منزل به همراه حیاط و مستقل از سایر خانه ها می‌ باشد . منظور از زمین مسکونی زمین‌ هایی است که ، می‌ توان بر روی آن ها خانه ساخت .

  • زمین های با کاربری کشاورزی

یکی دیگر از انواع کاربری زمین ، زمین های با کاربری کشاورزی است که ، خود به دو دسته گروه بندی می شود . زمین‌ های داری کاربری کشاورزی مشتمل بر دو دسته زمین‌ های زراعتی و زمین‌ های باغ می باشد . زمین های زراعتی به زمین های نزدیک شهرها و روستاها گفته می شود .

این گونه زمین ها به وسیله افزایش جمعیت و به مرور زمان به بافت شهری تبدیل شده اند . معمولا از این گونه زمین های زراعتی جهت کاشت گندم ، انواع صیفی جات ، ذرت و غیره استفاده می شود . زمین های باغ از دیگر انواع کاربری زمین است و به منظور کاشت انواع درختان استفاده می شود .

  • زمین های با کاربری صنعتی

این گونه زمین‌ ها مختص احداث کارخانه‌ ها ، کارگاه‌ ها ، شرکت‌ ها و از این دست موارد هستند . محل استقرار این گونه زمین‌ها معمولاً خارج از شهر است و تنها در یک صورت ممکن است به بافت شهری بپیوندند گاهی اوقات ممکن است بافت شهری به ترتیب بزرگتر شده و وسعت آن به محل این زمین‌ها نزدیک شود

بنابراین ، این محدوده‌ های زمین‌ های صنعتی با محدوده بافت شهری یکی شده و گاهی اوقات ، شاهد وجود یک محوطه صنعتی بزرگ درون یک شهر می‌ باشیم . اما ، در اکثر مواقع زمین‌ های صنعتی در قالب یک شهرک صنعتی در نزدیکی شهرها قرار گرفته اند .

  • زمین های با کاربری تجاری

برخی دیگر از زمین‌ ها مختص کاربری تجاری هستند . از این نوع زمین‌ های با کاربری تجاری ، جهت تاسیس رستوران ها ، فروشگاه‌ ها و فروشگاه های زنجیره‌ ای ، دفاتر خدماتی ، پاساژها ، انواع مال‌ ها و غیره استفاده می‌ شود .

لازم به ذکر می‌ باشد ، تنها خرید زمین با کاربری تجاری شرط نمی‌ باشد و جهت ساخت و ساز بر روی این نوع زمین ، شما بایستی مجوز تجاری نیز بگیرید . زمین‌ هایی که ، به طور پیش فرض بر روی آن ها رستوران ، فروشگاه و غیره ساخته شده‌ اند ، نیز دارای کاربری تجاری هستند .

  • زمین های با کاربری ورزشی

از دیگر انواع کاربری زمین ها ، زمین با کاربری ورزشی است این نوع کاربری طی سالیان اخیر به انواع دیگر کاربری‌های زمین اضافه شده و معمولاً برای ایجاد و تاسیس ورزشگاه‌ها و استخرهای سرپوشیده و سرباز و از این قبیل موارد استفاده می‌شود

امروزه و با به وجود آمدن این نوع کاربری‌ زمین ، ورزشگاه‌ ها تنها دولتی نبوده و شاهد تاسیس ورزشگاه‌ ها و استخرها توسط شرکت‌ های خصوصی و افراد شخصی هستیم . به همین دلیل نوع دیگری از انواع کاربری زمین و به منظور تأسیس اماکن ورزشی خصوصی ، به کاربری های زمین افزوده شده است .

  • زمین های فاقد کاربری

در بین تمامی این تقسیمات و انواع کاربری‌ ها ، زمین‌ هایی وجود دارند که ، جزو هیچ کدام از این تقسیم بندی‌ ها نبوده و تنها جزو بافت شهری به شمار می‌ آیند . این گونه زمین‌ ها فاقد هرگونه کاربری هستند . در واقع می توان گفت این بخش از زمین ها درون هیچ یک از انواع کاربری زمین طبقه بندی نمی شوند .

به چه علت اطلاع از کاربری زمین حائز اهمیت است ؟

اهمیت شناخت کاربری زمین از جایگاه ویژه ای برخوردار است . با شناخت انواع کاربری‌ های زمین‌ ها ، می‌ توان به حفظ منابع محیط زیست ، حفظ بافت‌ های فرهنگی و تاریخی و همچنین ، محافظت از بافت های طبیعت و شهری کمک شایانی کرد .

از دیگر دلایل اهمیت شناخت انواع کاربری زمین ، جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی است . برای مثال ، اگر افراد با کاربری‌ های متفاوت زمین آشنایی داشته باشند ، به هنگام خرید زمین‌ های مسکونی ، افراد کلاهبردار قادر نخواهند بود زمین‌ های با مصارف دیگر را ، در قالب زمین مسکونی به آن ها به فروش برسانند .

کلام پایانی

شناخت و اطلاع از انواع کاربری زمین بنا به دلایل ارائه شده در این مطلب از اهمیت ویژه ای برخوردار است . گاهی اوقات افراد قصد خرید و فروش زمین‌ها با کاربری‌های به خصوصی را دارند اما عدم آشنایی با کاربری زمین ممکن است دردسرساز باشد

در این حالت شما می‌توانید به یک مرجع معتبر و خبره مانند مجموعه آسمان هوم مراجعه نمایید . کارشناسان این مجموعه ، از صفر تا صد خرید زمین راهنمای شما خواهند بود تا ، تجربه خرید امن زمین با کاربری صحیح را ، داشته باشید . جهت کسب مشاوره به کارشناسان این مجموعه مراجعه کنید .

بیشتر بخوانید: خرید آپارتمان در دریاچه چیتگر

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
0 (0)
مقاله قبلینحوه محاسبه متراژ بالکن در سند
مقاله بعدیامتیاز در پیش خرید چیست؟

نظر دهید:

Please enter your comment!
Please enter your name here